Όσα έδειξε νέα έρευνα

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 5ου ετήσιου Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που ερευνά σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, που διενεργήθηκε σε 26 χώρες και σε δείγμα 50.000 ατόμων, ο τρόπος  που διαβάζουμε ειδήσεις αλλάζει διαρκώς.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα, η απήχηση των τηλεοπτικών ειδήσεων αρχίζει να μειώνεται, ιδιαίτερα στις νεαρές ηλικιακές ομάδες, ενώ σε κρίση φαίνεται να βρίσκονται τόσο ο έντυπος Τύπος όσο και τα υπόλοιπα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης σε αρκετές από τις χώρες που μελετώνται. Αντιθέτως, όλο και περισσότεροι ενημερώνονται από το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το ελληνικό κοινό έχει πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη στα μέσα ενημέρωσης και τους δημοσιογράφους.

Μόνο το 7% θεωρεί πως τα μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι ανεξάρτητα από αθέμιτη πολιτική επιρροή, ενώ μόνο το 5% πως δεν επηρεάζονται από επιχειρηματικά συμφέροντα. Η Ελλάδα ήταν η τελευταία χώρα από τις 26 και στις δύο αυτές μεταβλητές. Ενώ στις περισσότερες χώρες του δείγματος οι πρώτες σε χρήση ενημερωτικές ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο είναι οι ιστότοποι μέσων του παραδοσιακού τοπίου ενημέρωσης (εφημερίδες και τηλεοπτικοί σταθμοί), στην Ελλάδα παρατηρείται κατακερματισμός σε πολλά είδη δικτυακών τόπων.

Εκτός από τους ιστοτόπους παραδοσιακών μέσων, στη λίστα με τους πρώτους σε χρήση τους  περιλαμβάνονται μέσα που έχουν δημιουργηθεί από δημοσιογράφους που αναδείχθηκαν από τα κυρίαρχα παραδοσιακά μέσα, αλλά και ανώνυμα ιστολόγια με ό,τι  αυτό συνεπάγεται (ψευδείς ή και ανυπόστατες ειδήσεις κ.α.)

Η  διεθνής μελέτη  έδειξε πως: Ο διαμοιρασμός ειδήσεων μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι σε υψηλά επίπεδα: σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες χρήστες κοινοποιεί ειδήσεις που τον/την ενδιαφέρουν. Οι Έλληνες επίσης διαβάζουν και σχολιάζουν ειδήσεις στα κοινωνικά δίκτυα σε υψηλότερο βαθμό (74%) από τους χρήστες σε άλλες χώρες. Το 86% αντιδρά στις ειδήσεις σχολιάζοντας, κάνοντας like ή στέλνοντας τις μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά λοιπόν  για τη βιωσιμότητα αλλά και την ποιότητα της ενημέρωσης στην Ελλάδα τα αποτελέσματα της έρευνας.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης στις ειδήσεις, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που έχει πλήξει και τους πολίτες αλλά και τα ίδια τα μέσα ενημέρωσης, έχουν συμβάλει στην καθιέρωση της δωρεάν διαδικτυακής ενημέρωσης.

Τα ΜΜΕ για  να ανταποκριθούν σε ένα ολοένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσουν την μέχρι τώρα πορείας τους. Αυτό δεν σημαίνει και έλλειψη ενδιαφέροντος προς την ειδησεογραφία. Οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου σχολιάζουν και κοινοποιούν ειδήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε υψηλότερο βαθμό από τους κατοίκους  των περισσότερων χώρων του δείγματος.  Ο τρόπος λοιπόν ενημέρωσης αλλάζει συνεχώς!

 

Δείτε επίσης!

Δείξε μου το κινητό σου να σου πω πόσο σεξ κάνεις!

Φορτίζεις το κινητό σου όταν πέφτεις για ύπνο;