Απολαύστε την, μαζί με τα έργα του!

Ο Βασίλης Δημητρούλιας γεννήθηκε στην Αθήνα, νωρίς καταπιάστηκε με εικαστικές τέχνες, εμπνεύστηκε και αποχώρησε στην πόλη του φωτός, όπου αποφοίτησε ως αρχιτέκτων μηχανικός από την Εθνική Ανωτάτη Σχολή Αρχιτεκτονικής Paris Belleville.

Eξειδικεύτηκε σε σχεδιασμό τουριστικών εγκαταστάσεων μα το ενδιαφέρον του δεν τον άφησε να σταματήσει εκεί. 

Ακολούθησε ερευνητική και τεχνική εμπειρία, και πολύ σύντομα, ο Βασίλης Δημητρούλιας κατάφερε να αποσπάσει το πρώτο βραβείο, καθώς και αριστείο στις μεταπτυχιακές σπουδές του, από το τμήμα DPEA Παρασεισμικής Αρχιτεκτονικής του Ανωτάτου Εθνικού Πανεπιστημίου Marseille Luminy.

Για περισσότερα από δέκα χρόνια συνεργάστηκε ως αρχιτέκτων μηχανικός με γαλλικά γραφεία διεθνούς φήμης, ενώ παράλληλα, ξεκινώντας απο επιμελητής καθηγητής τελικά διορίστηκε συμβασιούχος λέκτορας αρχιτεκτονικής στην ανωτάτη σχολή μηχανικών ESITC της Μετζ.

Όταν επέστρεψε στην ελληνική επικράτεια επέδειξε δεκαετή αφοσίωση σε προσωπικές επιχειρήσεις στον ξενοδοχειακό τομέα όπου συνδύασε την επιχειρηματική οπτική με την αρχιτεκτονική γνώση.  

Ανέπτυξε επιχειρηματικά με επιτυχία δύο ξενοδοχειακές μονάδες "Palace Hotel" και "King Saron Hotel”, ενώ ταυτόχρονα σχεδίασε και υλοποίησε τις ανακαινίσεις τους παρά τις όποιες δυσκολίες προέκυψαν από την πολύχρονη οικονομική κρίση.

 

 

 

Η σύζευξη ξενοδοχειακής εμπειρίας με την αρχιτεκτονική τεχνογνωσία έχει ως αποτέλεσμα να εμβαθύνει ο Βασίλης Δημητρούλιας σε λύσεις σχεδιασμού για τη βέλτιστη λειτουργία τουριστικών εγκαταστάσεων, από κατοικίες, AirBnb ως σύγχρονες ολοκληρωμένες τουριστικές μονάδες, στην στοχοποίηση της οικονομίας και απόδοσης, αλλά και την οργάνωση και επίτευξη ποιοτικών κατασκευών μεσα σε σύντομους χρόνους.

Αμφιταλαντευόμενη προσωπικότητα, αισιόδοξος, δημιουργικός, οραματιστής αλλά πάνω από όλα ρομαντικός ρεαλιστής.

Ας γνωρίσουμε καλύτερα τον Βασίλη Δημητρούλια.

1. Πείτε μου το πρώτο πράγμα που δημιουργήσατε στη ζωή σας και νιώθετε υπέροχα γι’αυτό ακόμη και σήμερα;

Χαρακτηριστικά έρχεται στο μυαλό μου το “Cabanon”, αγροτική στέγη από χώμα και πέτρα που έχτισα με τα χέρια μου, απομονωμένο στα βουνά του Marcel Pagnol, μεσα σε ενα αμπέλι της Νότιας Γαλλίας. Ολοκλήρωσα το μεταπτυχιακό μου παρασεισμικής αρχιτεκτονικής μέσα σε αυτό. Μια ολόκληρη εμπειρία, ατμόσφαιρα, δύο χρόνων αξέχαστη διαφορετική ζωή..

2. Αυτό που κάνετε σήμερα είναι αυτό που θέλατε να κάνετε στη ζωή σας;

Από μικρός αμφιταλαντευόμουν μεταξύ επιχειρηματικής δραστηριότητας  και αρχιτεκτονικής. Στο ξενοδοχειακό πεδίο μεταξύ ανακαινίσεων και διοίκησης βρήκα μια σχετική ισορροπία μεταξύ αυτών άρα κατά κάποιο τρόπο ναι, είναι αυτό που πάντα φανταζόμουν να κάνω. Η τελευταία δεκαετία εν μέσω κρίσης φάνηκε όμως απρόοπτη στα επιχειρηματικά, απαίτησε ιδιαίτερη προσοχή, χρόνο για τις κινήσεις, βάρος στις αποφάσεις, αποπροσανατολιζοντας έτσι από την έμφαση στη δημιουργία και την ανάπτυξη μιας νέας αρχιτεκτονικής που επιζητώ. 

3. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε ως επιχειρηματίας ξενοδόχος;

Η σχέση μεταξύ συντηρητισμού και ρίσκου. Δύο ταυτόχρονα απαραίτητες αρχές ύπαρξης και ανάπτυξης που μπορούν όμως η καθεμία με τον τρόπο της να καταστρέψουν. 

4. Πόσο σας επηρέασε το lockdown αλλά και η εποχή του κορονοϊού που διανύουμε εν γένει;

Στην ουσία μας επηρέασε η αβεβαιότητα, η αστάθεια και η κάθε τύπου εξαναγκασμένη αναβλητικότητα-στασιμότητα στο χρόνο περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.

5. Ποιες είναι οι εναλλακτικές λύσεις στην περίπτωση που έρθουν χειρότερες μέρες; Τι έχετε σκεφτεί;

Παρά τις δυσκολίες που φέρουν οι δοκιμασίες, εν τούτοις δε μπορούμε παρά να προλαμβάνουμε, να ελισσόμαστε, να αγωνιζόμαστε αναλόγως, στηριζόμενοι στις αξίες της εργασίας, της γνώσης, της αλληλεγγύης, ενώ προστατεύοντας την ψυχολογία μας και με συλλογική προσπάθεια να συνεχίζουμε να ελπίζουμε στην ανάκαμψη της οικονομίας, της παιδείας, σε ένα καλύτερο μέλλον.

6. Οι επιλογές είναι αυτές που καθορίζουν την όποια πορεία μας στη ζωή ή οι επιρροές;

Στην θεωρία οι επιλογές, ενώ στην καθημερινότητα οι επιρροές επηρεάζουν ή και ανατρέπουν τις επιλογές οπότε έμμεσα και την πορεία μας. Έχω πειστεί και περί Ανωτέρας βίας. 

7. Πείτε μου έναν βασικό κανόνα που διακρίνει όλες σας τις επιλογές;

Η Αρχιτεκτονική σκέψη, μια ανάλυση μέσω διαφορετικών επιστημονικών και καλλιτεχνικών πρισμάτων κι επανασύνθεση των δεδομένων. Μια μακρά, αργή διαδικασία που καταλήγει σε ώριμες επιλογές, διαδικασία που συνήθως όπως η Ευθεία σε αντίθεση με τον κύκλο του J.L. Godard προχωράει μπροστά χωρίς να επανέρχεται και να επανεξετάζει.   

8. Υπάρχουν άνθρωποι που να έχουν επηρεάσει τη σκέψη σας;

Εμπειρίες και άνθρωποι επηρεάζουν συνθετικά υποσυνείδητα ή και συνειδητά τη σκέψη μας. Θα μπορούσα να αναφέρω το δίδαγμα από τη ζωή του Μ.Γκάντι: “Δε δικαιούσαι πλούτο χωρίς μόχθο, γνώση χωρίς χαρακτήρα, πολιτική χωρίς αρχές, απόλαυση χωρίς συναίσθημα, εμπόριο χωρίς ήθος, επιστήμη χωρίς ανθρωπιά, λατρεία χωρίς θυσία.” 

9. Υπάρχει κάποιο πρόσωπο, είτε επιχειρηματίας, είτε δραστηριοποιείται σε κάποιον άλλον κλάδο και να θαυμάσατε στη ζωή σας ή ακόμα και να αποτελεί πρότυπο για εσάς;

Ο Oscar Niemeyer, Αρχιτέκτονας της Μπραζίλια. Σχεδίαζε εμπνευσμένες αισθησιακές γραμμές εως τα 105 χρόνια του. Η ζωή και δραστηριότητά του με έχουν εμπνεύσει για συνέχεια της δημιουργίας μου, ακόμα και επανεκίνηση των στόχων μου, παρά τις αντιξωότητες και το χρόνο που περνάει σε κάποιες φάσεις χωρίς το επιθυμητό αποτέλεσμα. 

10. Πείτε μου ένα λάθος που σας στοίχισε πολύ στη ζωή σας.

Η απόφαση διακοπής της ακαδημαϊκής μου καριέρας στη Γαλλία. Μια απομάκρυνση από τον χώρο της συνεχούς έρευνας και σκέψης που ωθούν σε μια συνεχή πνευματική εξέλιξη. Μοιάζει όμως ανέφικτο και να επιμένουμε σε όλα ταυτόχρονα. 

11. Πόσο απέχει η επιτυχία από την αποτυχία;

Δεν θεωρώ καταλυτικό να επικεντρωνόμαστε στους όρους επιτυχία και αποτυχία αλλά στην προσπάθεια προς έναν δικό μας σκοπό. Η ιδέα της επιτυχίας και της αποτυχίας άλλωστε ίσως δημιουργούν ένα άγχος-τροχοπέδη στην κάθε προσπάθεια.   

Η “αποτυχία” ωθεί τη σκέψη μου συνειρμικά στις πεποιθήσεις του Αλμπέρ Καμύ όταν εκφράζει πως ο άνθρωπος δεν έχει συγκεκριμένο λόγο ύπαρξης στον κόσμο αυτό, νομίζει ότι έχει, έως ότου μια ημέρα αντιληφθεί μια ματαιότητα που φέρει τη θλίψη. 

Ίσως σημασία να έχει η ικανοποίηση μέσω της επίτευξης της κάθε προσωπικής μας δημιουργίας, με αποστασιοποίηση από τα κοινωνικά πρότυπα και άρα την υποκειμενική επιτυχία και αποτυχία. 

12. Ποιες είναι οι 3 σημαντικότερες συμβουλές που θα δίνατε σε νέους ξενοδόχους;

Πολύς κόσμος θεωρεί πως η ενασχόληση με τον τουρισμό είναι μια ιδέα, κάτι το αυτονόητο, πως είναι απλά η ελληνική μας φιλοξενία που εκ φύσεως διακατέχουμε (ανακριβής μάλιστα ψευδαίσθηση). Κι όμως η πραγματικότητα δεν είναι ούτε αυτή, ούτε είναι νούμερα, πλάνα, μια ζωή σε ένα ωραίο περιβάλλον που αποδίδει.. Απαιτεί γνώσεις σε ένα ευρύ φάσμα, εμπειρία, συνεχή στήριξη κάθε είδους, και πάλι τίποτα δεν είναι κατοχυρωμένο. Δεν είναι τυχαίο το πόσα ξενοδοχεία καταλήγουν ζημιογόνα, κάθε χρόνο κλείνουν, πωλούνται ή κατάσχονται. Πρώτη συμβουλή λοιπόν να κατανοούν την ξενοδοχειακή πραγματικότητα με όσα αυτή περιλαμβάνει. 

Δεύτερη συμβουλή αν ξεπεραστεί η πρώτη, η σύσταση μιας διορατικής, δυναμικής και ικανής ομάδας σε όλα τα επίπεδα. Το ανθρώπινο δυναμικό, θεωρώ πως είναι ένα από τα κλειδιά μιας επιτυχίας, αν και η τρίτη συμβουλή, όσο κι αν ακούγεται λίγο αντιφατικό, οι επιχειρηματίες-ξενοδόχοι, να στηρίζονται στις ιδίες δυνάμεις τους. 

Θα είχα και πιο αναλυτικές συμβουλές, σχετικά με τον πελάτη ή την αρχιτεκτονική και ατμόσφαιρα του ξενοδοχείου που είναι από τα πιο σημαντικά και μάλιστα μέρος της εξειδίκευσης μου, μα θα έπρεπε να διευρυνθεί η συζήτηση σημαντικά. 

13. Κατά τη γνώμη σας, ποιες θα λέγατε ότι είναι οι μεγαλύτερες μελλοντικές τάσεις για τους ξενοδόχους;

Η στοχοποίηση συγκεκριμένης ιδέας και θεματικού περιεχομένου, η επαναφορά του ανθρώπου στο επίκεντρο προϊόντος και η επιστροφή σε αξίες του παρελθόντος. Παράλληλες γενικότερες συνεδριακές ανησυχίες η στροφή προς την ποιότητα, η ανάδειξη του πολιτισμού, ο σεβασμός στο περιβάλλον, η οικονομική κι αισθητική ανάπτυξη της χώρας.

Η συμμετοχή μου σε επιχειρηματικό και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό νέων ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων θα επεξηγούσε τα ανώτερα. 

14. Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που δεν αφήνει την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα να αναπτυχθεί;

Αρχικά η έλλειψη κρατικού κατευθυντήριου σχεδιασμού και οράματος σε δημόσια κλίμακα. Η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν αρκεί στη δημιουργία επιχειρηματικών πόλων και ανταγωνιστικών αστερισμών. Από εκεί και πέρα η αστάθεια νομικού και φορολογικού πλαισίου, οι μη ανταγωνιστικοί σε σχέση με άλλα κράτη φορολογικοί συντελεστές σε συνδυασμό με τα υψηλά τρέχοντα κόστη, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, η ποινικοποίηση του επιχειρηματία είναι λίγο ως πολύ γνωστά και σταθερά. 

15. Tι θα συμβουλεύατε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με το επιχειρείν παρά τους χαλεπούς καιρούς;

Εάν η ιδέα δε σχετίζεται με τη μεταβλητότητα, τα δεδομένα ή συγκεκριμένη ευκαιρία των “χαλαιπών καιρών”, να περιμένει υπομονετικά έως ότου η θέληση του περάσει… 

Μερικά από τα έργα του Βασίλη Δημητρούλια:

 

 

 

 

 

 

Συμβουλευτικές υπηρεσίες και ανάληψη αρχιτεκτονικών μελετών κατοικιών και επαγγελματικών χώρων εστίασης από τον Αρχιτέκτονα Μηχανικό Βασίλη Δημητρούλια - DVGroup Architecture & Hotels Investment:http://www.dvgroup.gr.