Η Samsung ανακοίνωσε την έναρξη της έκθεσης «Missing Masterpieces», μιας ψηφιακής συλλογής με μερικά από τα πιο εμβληματικά και ενδιαφέροντα έργα τέχνης παγκοσμίως, που αγνοούνται. Τα αριστουργήματα αυτά δεν μπορούν να εκτεθούν σε φυσική μορφή, καθώς υπάρχουν φόβοι ότι έχουν χαθεί για πάντα. Για το λόγο αυτό, έχουν συγκεντρωθεί για πρώτη φορά σε αυτή την έκθεση για να τα απολαύσουν όλοι, από οπουδήποτε, αλλά και για να βοηθήσουν στην έρευνα για την ανάκτησή τους.
Μεταξύ αυτών, η «Εξοχή του Ωβέρ-συρ-Ουάζ» του Paul Cézanne, που εξαφανίστηκε όταν διαρρήκτες εκμεταλλεύτηκαν τους εορτασμούς της Πρωτοχρονιάς του 1999, για να κλέψουν τον πίνακα με κινηματογραφικό τρόπο. Σκαρφάλωσαν από παρακείμενες σκαλωσιές, έσπασαν ένα φεγγίτη, κατέβηκαν από μια ανεμόσκαλα και εξαφανίστηκαν σε ένα παραπέτασμα καπνού.
Επίσης, ο πίνακας «Χλόη & Έμμα» της Barbora Kysilkova, ο οποίος κλάπηκε μέρα μεσημέρι από ένα μουσείο στη Νορβηγία. Οι κλέφτες έβγαλαν περισσότερα από 200 καρφιά για να πάρουν τον καμβά, αφήνοντας την κορνίζα σε άψογη κατάσταση.
Καθώς ο κόσμος γίνεται ολοένα περισσότερο ψηφιακός, ο ρόλος της τεχνολογίας αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία στο να φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά. Η έκθεση «Missing Masterpieces» περιλαμβάνει μερικούς από τους πιο εντυπωσιακούς χαμένους πίνακες διάσημων καλλιτεχνών, όπως οι Van Gogh, Cézanne και Monet, και δίνει τη δυνατότητα σε όλους να μάθουν περισσότερα για αυτά τα εκπληκτικά έργα τέχνης, τα οποία ίσως να μη βρεθούν ποτέ.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, η πανδημία έχει επηρεάσει σημαντικά την τέχνη και τον πολιτισμό. Παρόλο που έργα τέχνης αξίας εκατομμυρίων ευρώ κλέβονται κάθε χρόνο, μόνο κατά τη διάρκεια της γενικής απαγόρευσης κυκλοφορίας, κλάπηκαν τουλάχιστον 6 πίνακες. Μεταξύ αυτών, «O Ανοιξιάτικος Κήπος» του Van Gogh, ο οποίος εξαφανίστηκε στην επέτειο για τα 167α γενέθλια του καλλιτέχνη.
Για να συμβάλλουν ενεργά στην έρευνα για την ανάκτηση αυτών των χαμένων αριστουργημάτων, οι λάτρεις της τέχνης και οι ερασιτέχνες ντετέκτιβ καλούνται να μοιραστούν τις συμβουλές τους, τις θεωρίες τους ή τυχόν ενδείξεις στο https:/www.samsung.com/gr/explore/entertainment/missing-masterpieces-and-lost-art-on-the-frame/ χρησιμοποιώντας το hashtag #MissingMasterpieces, για να βοηθήσουν στη συλλογή και συγκέντρωση των αποδεικτικών στοιχείων.
O Γιώργος Τσαούσης, Διευθυντής του Τμήματος Consumer Electronics της Samsung Electronics Hellas σε Ελλάδα και Κύπρο δήλωσε «Η τέχνη προσφέρει απόλαυση σε όλους μας. Έχουμε μια συλλογική ευθύνη να προστατεύουμε και να διατηρούμε τον πολιτισμό μας για τις μελλοντικές γενιές, και για το λόγο αυτό δημιουργήθηκε η έκθεση «Missing Masterpieces»: για να διασφαλίσουμε πως όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι, θα μπορέσουν να απολαύσουν ανεκτίμητα έργα, που μπορεί να μη βρεθούν ποτέ ξανά. Η The Frame έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας αυτήν την αποστολή, καθώς συμβάλλει στον εκδημοκρατισμό της τέχνης για όλους, λειτουργώντας τόσο ως τηλεόραση, όσο και ως ένα παράθυρο στον κόσμο της τέχνης».
Η The Frame διαφέρει από κάθε άλλη τηλεόραση. Με το μοναδικό της design, που μοιάζει με κορνίζα, λειτουργεί ως μία multi-media πλατφόρμα προβολής έργων τέχνης, ενώ εναρμονίζεται με την οικιακή διακόσμηση, όταν βρίσκεται σε αδράνεια. Από τη στιγμή που απενεργοποιείται, η λειτουργία Art Mode ενεργοποιείται, μετατρέποντας την μέχρι πρότινος μαύρη, κενή οθόνη, σε μια γκαλερί με τις πιο υπέροχες διεθνώς συλλογές τέχνης. Εξοπλισμένη με QLED τεχνολογία, τα χρώματα των πρωτότυπων έργων τέχνης προβάλλονται σε υψηλή ανάλυση. Και τα 12 αριστουργήματα της έκθεσης «Missing Masterpieces» διατίθενται δωρεάν στους χρήστες της The Frame στον κατάλογο του Art Store, ενώ όλοι μπορούν να απολαύσουν online τα ανεκτίμητα αυτά κομμάτια στο https:///www.samsung.com/gr/explore/entertainment/missing-masterpieces-and-lost-art-on-the-frame/.
Η επιμέλεια της έκθεσης έγινε σε συνεργασία με τον Dr Noah Charney, ειδικό σε θέματα εγκλημάτων κατά της τέχνης, και ιδρυτή της Ένωσης Έρευνας για τα Εγκλήματα Κατά της Τέχνης (ARCA). Στην έκθεση περιλαμβάνονται έργα τέχνης, που προσπαθούν να ανακτήσουν οι Αρχές σε όλο τον κόσμο.
Ο Dr Noah Charney, Ιδρυτής του ARCA, δήλωσε: «Πριν ξεκινήσει κάποιος να συνθέτει ένα παζλ χρειάζεται όλα τα κομμάτια. Το ίδιο ισχύει και για ένα έγκλημα ή μια μυστηριώδη εξαφάνιση. Από τις αντιφατικές αναφορές στα ΜΜΕ μέχρι τις εικασίες στο Reddit– οι ενδείξεις βρίσκονται εκεί έξω, όμως ο όγκος της πληροφορίας είναι τεράστιος. Σε αυτήν την περίπτωση, η τεχνολογία και τα social media μπορούν να βοηθήσουν ενώνοντας τους ανθρώπους στην αναζήτηση και την έρευνα. Δε θα είναι η πρώτη φορά που μια συμβουλή που δόθηκε online, θα είναι το κλειδί που θα ξεκλειδώσει μια υπόθεση».
Η έκθεση «Missing Masterpieces» θα διαρκέσει τρεις μήνες, από τις 12 Νοεμβρίου 2020 μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου 2021.
Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε το Art Store ή το website της έκθεσης στο https://http://www.samsung.com/gr/explore/entertainment/missing-masterpieces-and-lost-art-on-the-frame/.
Σημειώσεις για τους Συντάκτες
Και τα 12 έργα τέχνης της έκθεσης «Missing Masterpieces» διατίθενται δωρεάν στους χρήστες της The Frame μέσω του ArtStore.
Η έκθεση «Missing Masterpieces» είναι διαθέσιμη σε 29 ευρωπαϊκές χώρες: Αλβανία, Βέλγιο, Βοσνία, Βουλγαρία, Κροατία, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Κόσοβο, Λετονία, Βόρεια Μακεδονία, Μαυροβούνιο, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σερβία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο ανοιξιάτικος κήπος της ενορίας του Νούενεν (1884)
Vincent van Gogh, Ολλανδία
Εθεάθη τελευταία φορά: Στην Ολλανδία
Όσο ζούσε με τους γονείς του, ο Van Gogh ζωγράφισε τον κήπο της ενορίας του πατέρα του το Μάρτη του 1884. Το στυλ και τα χρώματα του πίνακα το κατατάσσουν σε μία από τις πρώτες δημιουργίες του καλλιτέχνη. Με την παλιά εκκλησία στο βάθος, μια μαυροφορεμένη γυναίκα που απομακρύνεται, κοιτά προς το σπίτι. Ο κήπος και η ενορία εξακολουθούν να υπάρχουν στο Νούενεν στην Ολλανδία, ωστόσο ο πίνακας εξαφανίστηκε στις 30 Μαρτίου 2020, στα 167α γενέθλια του Van Gogh. Ο πίνακας αγνοείται ακόμα, όμως υπάρχει ελπίδα για την εύρεσή του.
Το πορτρέτο του Δρ. Γκασέ (1884)
Vincent van Gogh, Ολλανδία
Εθεάθη τελευταία φορά: ΗΠΑ
Το Πορτρέτο του Δρ. Γκασέ είναι ένα από τα πιο διάσημα έργα του Van Gogh. Ύστερα από μια κρίση και το κόψιμο μέρους του αυτιού του, ο Van Gogh εισήχθη στο σανατόριο όπου δούλευε ο Δρ. Γκασέ. Αρχικά, δεν ανάπτυξε σχέσεις με τον Γκασέ, όμως στη συνέχεια άλλαξε γνώμη. «Στο πρόσωπο του Δρ. Γκασέ βρήκα έναν πραγματικό φίλο… μοιάζουμε τόσο πολύ εμφανισιακά αλλά και πνευματικά». Στο πορτρέτο πράγματι απεικονίζεται η ομοιότητα με τον καλλιτέχνη.
Στις 15 Μαΐου 1990, ο Ιάπωνας επιχειρηματίας Ryoei Saito αγόρασε τον πίνακα για 82,5 εκατομμύρια δολάρια, ζητώντας να αποτεφρωθεί μαζί του, μετά τον θάνατό του. Εικάζεται πως ο πίνακας βρίσκεται σε ιδιωτική συλλογή στην Ελβετία, όμως κανείς δεν τον έχει δει από το 1990.
Ο Ζωγράφος καθοδόν για την εργασία του (The Painter on His Way to Work)
Vincent van Gogh, Ολλανδία
Εθεάθη τελευταία φορά: Γερμανία
Πιθανώς μια αυτοπροσωπογραφία από τις μέρες του στο Αρλ, αυτή η ελαιογραφία του 1888 του Vincent van Gogh διαθέτει την τεχνική που τον έκανε διάσημο: βαριά χρήση impasto, χοντρά κομμάτια μπογιάς που μοιάζουν σχεδόν με γλυπτά. Θεωρείται πως καταστράφηκε κατά λάθος από μια βόμβα των Συμμάχων κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν στεγαζόταν στο Μουσείο Kaiser-Friedrich στο Magdeburg της Γερμανίας.
Ο Van Gogh αποτελεί συχνό στόχο. Το 1991, 20 έργα του κλάπηκαν από το Μουσείο Van Gogh Museum στο Άμστερνταμ, συνολικής αξίας περίπου 500 εκατομμυρίων δολαρίων. Το 2002, δύο πίνακες του Van Gogh κλάπηκαν από το ίδιο μουσείο και βρέθηκαν αργότερα στο σπίτι ενός αρχιμαφιόζου έξω από τη Νάπολη το 2016.
Λευκή Πάπια
: Jean Baptiste Oudry, Γαλλία
Εθεάθη τελευταία φορά: Ηνωμένο Βασίλειο
Ο Oudry ήταν γνωστός ως ο βασιλικός ζωγράφος του Λουδοβίκου XV. Ενώ δημιουργούσε κυρίως πορτρέτα, το πάθος του ήταν η νεκρή φύση, τα φρούτα και τα ζώα. Η αξία αυτού του πίνακα του 19ου αιώνα εκτιμάται στα 8 εκατομμύρια δολάρια και κλάπηκε από τη συλλογή της Μαρκησίας του Cholmondeley στο Houghton Hall στο Norfolk της Αγγλίας το 1992.
Κάποιοι ερευνητές πιστεύουν πως πέρασε στα χέρια μιας συμμορίας τσιγγάνων που δραστηριοποιείται στην περιοχή. Οι εγκληματίες τέχνης κλέβουν κάποιες φορές εικάζοντας πως θα βρουν έναν παράνομο συλλέκτη τέχνης, όπως απεικονίζεται στις ταινίες. Αντί να κοσμεί όμως το σαλόνι κάποιου εγκληματία, ένας πρώην πληροφοριοδότης της αστυνομίας είπε πως ο πίνακας ήταν κρυμμένος στη σοφίτα ενός απομακρυσμένου σπιτιού- κρυψώνας έξω από το Newcastle. Ακόμα δεν έχει βρεθεί.
Εξοχή του Ωβέρ-συρ-Ουάζ
: Paul Cezanne, Γαλλία
Εθεάθη τελευταία φορά: Ηνωμένο Βασίλειο
Cézanne, ένας από τους επαναστάτες στην ιστορία της τέχνης, θέσπισε ένα πρωτοποριακό στιλ, που ενέπνευσε τις γενιές που ακολούθησαν. Του άρεσε να χρησιμοποιεί την προοπτικής της κάμψης για δραματικό εφέ, όπως απεικονίζεται σε αυτό το τοπίο με τα αγροτικά σπίτια.
Οι διαρρήκτες ενδεχομένως μαγεύτηκαν από την αλλοίωση της προοπτικής, και εκμεταλλεύτηκαν τους εορτασμούς της Πρωτοχρονιάς του 1999 για να κλέψουν τον πίνακα με κινηματογραφικό τρόπο. Σκαρφάλωσαν από παρακείμενες σκαλωσιές, έσπασαν ένα φεγγίτη, κατέβηκαν από μια ανεμόσκαλα και εξαφανίστηκαν σε ένα παραπέτασμα καπνού. Ένας φορητός ανεμιστήρας σκόρπιζε παντού τον καπνό, καλύπτοντάς τους από τις κάμερες παρακολούθησης. Ο συναγερμός χτύπησε, όμως ο καπνός μπέρδεψε το προσωπικό ασφαλείας, που θεώρησαν πως επρόκειτο για φωτιά, κι έτσι κάλεσαν την πυροσβεστική αντί να επέμβουν, δίνοντας χρόνο στους κλέφτες να διαφύγουν.
Δευτέρα Παρουσία (1808)
William Blake, Ηνωμένο Βασίλειο
τελευταία φορά: Ηνωμένο Βασίλειο
Ένας σπουδαίος, πολυτάλαντος μυστικιστής της βρετανικής τέχνης, ο William Blake, ήταν ένας λαμπρός ζωγράφος, εκδότης και ποιητής, τα έργα του οποίου ακόμα μελετώνται από μαθητές σε όλον τον κόσμο («Tiger», «Tiger Burning Bright»).
Εμπνευσμένος από την τοιχογραφία του Michelangelo για τη «Δευτέρα Παρουσία» στην Καπέλα Σιστίνα, ο τεράστιος χαμένος πίνακας του Blake δείχνει τους νεκρούς να ανασταίνονται για να σταλούν αιώνια στον Παράδεισο ή στην Κόλαση. Εκείνος ισχυριζόταν πως έβλεπε οράματα σε όλου την ζωή και πως πολλοί από τους πίνακες και τα ποιήματά του ήταν αποτελέσματα αυτών. Σε αυτόν τον χαμένο πίνακα, που ζωγράφισε το 1808, οι μορφές συμβολίζουν τις ιδέες και έχουν ζωηρούς χρωματισμούς. Προοριζόταν ως το κεντρικό κομμάτι τις μεγάλης του έκθεσης, το 1810, η οποία ακυρώθηκε και ο πίνακας, μαζί με πολλούς άλλους, χάθηκε.
Καλοκαίρι (c. 1644)
David Teniers ο Νεότερος, Ολλανδία.
Εθεάθη τελευταία φορά: Πορτογαλία
Η αλληγορία στην τέχνη είναι όταν μια μορφή ή ένα σύμβολο χρησιμοποιείται για να απεικονίσει μια έννοια. Η μελέτη των συμβόλων στην τέχνη ονομάζεται εικονογραφία και διαχειρίζεται τις εικόνες ως οπτικούς γρίφους. Ο καλλιτέχνης ζητά από τον θεατή να ασχοληθεί με τον πίνακα και να προσπαθήσει να αποκρυπτογραφήσει το νόημά του.
Ο πίνακας «Καλοκαίρι» ανήκει σε μια σειρά τεσσάρων πινάκων του Ολλανδού καλλιτέχνη David Teniers του Νεότερου, που ονομάζονται Αλληγορίες των Τεσσάρων Εποχών,. Διάσημος για τη ζωγραφική σκηνών σε ταβέρνες, αυτή η αλληγορική αλληλουχία είναι μια νηφάλια αποτύπωση. Απεικονίζονται εργάτες που μαζεύουν σιτάρι σε μια ζεστή μέρα, μια εικόνα που θυμίζει το καλοκαίρι. Ο Teniers ζωγράφισε πολλές εκδόσεις της σειράς, ωστόσο μια έκδοση του «Καλοκαιριού» κλάπηκε από το Museu Nacional de Arte Antiga στην Πορτογαλία το 1974 και η αναζήτηση για την ανάκτησή του είναι εντατική.
Η Γέφυρα του Charing Cross και Η Γέφυρα του Waterloo (1899-1904)
Claude Monet, Γαλλία.
Εθεάθη τελευταία φορά: Ηνωμένο Βασίλειο & Ρουμανία, Ολλανδία
Ο Monet ζωγράφισε 37 εκδοχές της Γέφυρας Charing Cross και τουλάχιστον 40 εκδοχές της Γέφυρας Waterloo. Τον συνάρπαζε το πώς το φως επηρέαζε και αλλοίωνε τα θέματά του. Έτσι, επέστρεφε πολλές φορές στο ίδιο θέμα, σε διαφορετικές εποχές, για να αποτυπώσει πολύ μικρές διαφορές. Αυτές οι δύο εκδόσεις είναι δύο από τους πίνακες που κλάπηκαν τον Οκτώβριο του 2012 από το Kunsthal στο Rotterdam. Η μητέρα ενός εκ των καταδικασμένων κλεφτών ισχυρίστηκε πως «Η Γέφυρα του Waterloo» ήταν ανάμεσα στους κλεμμένους πίνακες που έκαψε στη σόμπα της στη Ρουμανία, σε μια φρικτή απόπειρα να καταστρέψει στοιχεία που θα ενοχοποιούσαν το γιο της. Η αστυνομία βρήκε ίχνη μπογιάς στη σόμπα της, όμως όχι αρκετά για να τεκμηριωθούν οι ισχυρισμοί της.
Τοπίο (1917)
: József Lampérth Nemes, Ουγγαρία.
Εθεάθη τελευταία φορά: Ουγγαρία
Αυτό το πανέμορφο τοπίο που ζωγράφισε ο Ούγγρος καλλιτέχνης József Lampérth Nemes ήταν ένα από τα δύο έργα ιδιωτικής συλλογής που εκλάπησαν από μια αποθήκη του MODEM Center for Modern and Contemporary Art στο Debrecen της Ουγγαρίας. Η κλοπή έργων τέχνης συνδέεται με κινηματογραφικές ληστείες, και υπάρχουν πολλά παραδείγματα που συνάδουν με την άποψη αυτή. Με δεκάδες χιλιάδες έργα τέχνης να αναφέρονται κάθε χρόνο, τα αρχεία και οι αποθήκες είναι δημοφιλείς στόχοι, καθώς μπορεί να περάσουν και μήνες πριν το καταλάβει κάποιος.
Ωστόσο, οι εργασίες σε αποθήκες απαιτούν εξειδικευμένη γνώση για τον εντοπισμό των έργων τέχνης. Έτσι, μια κλοπή τέτοιου τύπου υποδηλώνει πως οι κλέφτες γνώριζαν τον στόχο τους καλά. Ενώ η κλοπή τέχνης κατά παραγγελία θεωρείται εξαιρετικά σπάνια, σε μια τέτοια περίπτωση γεννώνται ερωτηματικά.
Μια Μυθολογική Σκηνή με έναν Νεαρό Βάκχο
Jacob Jordaens, Βέλγιο (Φωτογραφία αρχείου του Muzeum Sztuki, Łódź)
Εθεάθη τελευταία φορά: Πολωνία
Αυτό το αριστούργημα του μεγάλου Ολλανδού Δασκάλου, Jacob Jordaens, ήταν ένα από τα χιλιάδες που λεηλατήθηκαν από την Πολωνία κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Επηρεασμένος σοβαρά από τον κατά μία γενιά μεγαλύτερο του, Rubens, και από τον Antwerp, οι επιρροές είναι ξεκάθαρες στα έργα του. Εδώ, ο Βάκχος, ο αρχαίος θεός της γεωργίας, του κρασιού και της γονιμότητας, εμφανίζεται ως μικρό παιδί περιτριγυρισμένο από Μαινάδες (θηλυκές Νύμφες) και Σατύρους.
Οι ασυνήθιστα πλούσιες συλλογές πολιτιστικής κληρονομιάς της Πολωνίας αποδεκατίστηκαν από τον Ρωσικό Κόκκινο Στρατό και την ειδική μονάδα κλοπής τέχνης και αρχείων των Ναζί, το ERR. Ενώ πολλά έχουν ανακτηθεί, πολλά άλλα παραμένουν χαμένα, όπως αυτό το έργο του Jordaens. Εκλάπη από το J. K. Bartoszewicz Museum of History and Art στη Lodz, και κανείς δε γνωρίζει που βρίσκεται σήμερα.
Χλόη & Έμμα
: Barbora Kyslikova, Τσεχία
Εθεάθη τελευταία φορά: Νορβηγία
Λίγο μετά τη μετακόμιση της Barbora Kyslikova στο Όσλο, δύο από τα σημαντικότερα έργα τέχνης της κλάπηκαν. Τα έργα της έγιναν διεθνώς διάσημα πρόσφατα, όταν το ντοκιμαντέρ της «The Painter and the Thief», προβλήθηκε στο 2020 Sundance Film Festival. Είναι η πραγματική ιστορία για το πως γνώρισε και ανέπτυξε μια απίθανη φιλία με ένα νεαρό άντρα, που έκλεψε τις ζωγραφιές της.
Τα υπερμεγέθη, φωτορεαλιστικά έργα της είχαν περιορισμένο κοινό πέρα από τη Νορβηγία – μέχρι που βγήκε αυτή η φημισμένη ταινία - που σημαίνει ότι η κλοπή ήταν πιο πιθανό μια πράξη πάθους, και όχι μια προσπάθεια κέρδους. Οι περισσότεροι κλέφτες δεν γνωρίζουν τίποτα για την τέχνη που κλέβουν, και την βλέπουν μόνο ως ένα αγαθό υψηλής αξίας. Το ασυνήθιστο της υπόθεσης είναι πως οι συλληφθέντες κλέφτες ισχυρίζονται πως δεν θυμούνται τι έκαναν τους πίνακες.
Το πάνελ με τους Δίκαιους Κριτές από το Πολύπτυχο της Γάνδης
Hubert van Eyck και Jan van Eyck, Ολλανδία
Εθεάθη τελευταία φορά: Βέλγιο
Το Πολύπτυχο της Γάνδης, από τους Hubert και Jan van Eyck, θεωρείται ο πίνακας με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο. Πρόγονος του ρεαλισμού, διαθέτει μικροσκοπικές λεπτομέρειες αλλά σε μακροσκοπική κλίμακα. Με βάρος 1.500 κιλά, αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως αποτελεί το πιο συχνά κλεμμένο έργο τέχνης στην ιστορία, που λεηλατήθηκε από τον Ναπολέοντα κα τον Χίτλερ και διαρρήχθηκε, όλο ή εν μέρει, 6 διαφορετικές φορές.
Τα δώδεκα πάνελ του Πολύπτυχου είναι πλέον άθικτα, όμως το πάνελ με τους Δίκαιους Κριτές είναι αντίγραφο. Κλάπηκε τον Απρίλιο του 1934 από τον Καθεδρικό Ναό του St. Bavo, στη Γάνδη, από τον χρηματιστή Arsene Goedertier. Λίγο πριν τον θάνατό του, έδωσε το τελικό στοιχείο «Είναι κρυμμένο σε τέτοιο σημείο που κανείς δεν μπορεί να το ανακτήσει δίχως να τραβήξει την προσοχή». Η αστυνομία της Γάνδης ακολουθεί διάφορες συμβουλές από τις εκατοντάδες που λαμβάνει κάθε χρόνο, προσπαθώντας να εντοπίσει την ακριβή τοποθεσία του.